dkf

„POGORZELISKO”

20110401 pogorzelisko

Reżyseria Denis Villeneuve

Podczas lektury testamentu swojej matki u notariusza Lebela, rodzeństwo Jeanne i Simon Marwan otrzymują dwie koperty -jedną przeznaczoną dla ich ojca, którego uważali za zmarłego oraz drugą przeznaczoną dla brata, o którego istnieniu nie mieli pojęcia. Jeanne odnajduje w tym klucz do milczenia matki na kilka ostatnich tygodni przed jej śmiercią. Decyduje się natychmiast wyjechać na Bliski Wschód, by poznać nieznaną dotąd przeszłość swojej rodziny. Simon nie przywiązuje tak wielkiej wagi do pośmiertnej prośby matki, którą pamięta, jako chłodną i zamkniętą kobietę. Jednak miłość do siostry zmusza go, aby dołączył do Jeanne w podróży do kraju przodków śladem ich matki – kobiety zupełnie odmiennej od tej, którą znał.
Rodzeństwo, wspierane przez notariusza Lebela, ponownie poznaje historię matki, odkrywając tragiczne przeznaczenie wykute przez wojnę, nienawiść oraz… odwagę wyjątkowej kobiety.
Adaptacja znanej sztuki Wajdi Mouawada „Incendies” (Pogorzelisko), jest poruszająca historią, która przenosi horror wojny do sfery osobistych przeżyć,
przynosząc mocne i poetyckie świadectwo dla niezatartych blizn, powstałych w
wyniku przebywania w kręgu przemocy oraz niesamowitej siły przetrwania.

 

„PEWIEN DŻENTELMEN”

20110401 pewien

Reżyseria: Hans Petter Moland

Urlik to dość grzeczny facet. Zabił kilka osób, kilka innych okaleczył. Tak to bywa, gdy jesteś gangsterem. A potem idziesz za kratki. Urlik właśnie wychodzi z powrotem na wolność. Dręczą go obawy… Ale już czeka na niego Jensen. To szef mafii, który ma swój honor. Troszczy się o swoich ludzi i lubi, kiedy wszystko jest w porządku. Dla niego najważniejsze jest, żeby Urlik wyrównał rachunki i zabił człowieka, który go wsypał. Urlik jest raczej miłym gościem. Nie ma marzeń i niewiele potrzebuje. Podejmuje pierwszą, lepszą pracę. W zamian za jedzenie i miejsce do spania, zrobi, co mu się każesz. Może pokochać, może też zabić. Podziwia swojego syna, który jest teraz dorosłym mężczyzną. Jest wykształcony, ma dziewczynę, przed nim wspaniała przyszłość. Ale dziewczynie nie podoba się teść, który jest mordercą. Jej rodzina nie akceptuje takich rzeczy, mają zasady. Centrum ich życia stanowią dzieci i kwiaty. Urlik to dość grzeczny facet. Ale jak długo można być grzecznym?
Wypowiedź reżyser. Rodzimy się. Dorastamy. Tracimy niewinność. Robimy głupie rzeczy. W końcu umieramy. Kiedy zbliżamy się do końca, próbujemy odzyskać godność, zanim będzie za późno. Rzadko nam się udaje. Ale próbujemy. Wyglądamy wtedy żałośnie. Czy to nas zawstydza? Tak, ale bycie człowiekiem jest samo w sobie zawstydzające. W czasach chirurgicznej precyzji komputerów, ludzkie pomyłki wprowadzają chaos do porządku rzeczywistości. Pewien dżentelmen to film o bolesnych brakach, hołd dla niedoskonałego seksu i ogólnoświatowy protest przeciw formalistom, którzy rządzą światem.

 

„DO SZPIKU KOŚCI”

20110401 szpik

Reżyseria Debra Granik

Głęboko w górach Ozark, w środkowej części USA, żyją ludzie, którzy przestrzegają jednej reguły: nie wychylać się. Wiodą surowy byt wypełniony lokalnymi zwyczajami, dialektem i muzyką. Na z pozoru monotonnym obrazie codzienności pojawia się jednak pierwsza rysa. Ojciec siedemnastoletniej Ree (Jennifer Lawrence), znany w okolicy producent metamfetaminy, zastawił dom, jako kaucję za zwolnienie warunkowe i zniknął. Matka załamuje się emocjonalnie, zostawiając sprawy własnemu biegowi. Ree przejmuje więc opiekę nad młodszym rodzeństwem. Na dodatek wszystkim grozi eksmisja. Dziewczyna nie ma wyjścia: musi pokonać mur obojętności i odnaleźć ojca. Łamiąc miejscową zmowę milczenia i ryzykując życie, nastolatka wyrusza na poszukiwania. Przedzierając się poprzez kłamstwa, uniki i rosnący lęk ze strony krewnych, zamierza dociec prawdy… „Piątka! Najprawdziwsza epopeja o Ameryce, jaką miałeś okazję zobaczyć”
Entertainment Weekly