Miasto Kwidzyn przygotowało projekt pn. „Każdy uczeń jest inny – edukacja włączająca w Mieście Kwidzyn”.
Projekt będzie realizowany w podstawowych szkołach publicznych na terenie Kwidzyna: tj. SP 2, SP 4, SP 5, SP 6 oraz Szkoła Podstawowa z Oddziałami Mistrzostwa Sportowego (SPOMS).
Celem projektu jest wdrożenie modelu edukacji włączającej w szkołach ogólnodostępnych prowadzonych przez Miasto Kwidzyn.
W ramach projektu zostanie zrealizowane m.in.:
- remont zaplecza sanitarnego w każdej ze szkół i dostosowanie go do potrzeb uczniów z orzeczeniem o niepełnosprawności;
- adaptacja sal w każdej ze szkół na sale relaksacji i wyciszenia;
- przeprowadzenie prac adaptacyjno – remontowych sal do integracji sensorycznej w każdej ze szkół;
- budowa podjazdu dla osób niepełnosprawnych przy Szkole Podstawowej z Oddziałem Mistrzostwa Sportowego;
- wyposażenie każdej szkoły w specjalne zestawy do treningu słuchowego i lateralnego;
- doposażenie w szkołach klas integracyjnych i gabinetów specjalistycznych poprzez zakup monitorów interaktywnych/ multimedialnych;
- zakup sprzętu dla każdej szkoły na warsztaty z kompetencji cyfrowych;
- zakup pomocy dydaktycznych na zajęcia (np. z socjoterapii, Mindfulness, Treningu Umiejętności Społecznych, integracji sensorycznej, arteterapii itp.);
- wsparcie specjalistyczne dla uczniów z orzeczeniami (m.in. zajęcia z logoterapii, socjoterapii, Mindfulness, Trening Umiejętności Społecznych, integracja sensoryczna, arteterapia itp.);
- warsztaty współpracy w formule otwartych spotkań integrujących;
- podniesienie kompetencji kadry szkół m.in.: szkolenia dla nauczycieli (w zakresie np. mediacje rówieśnicze, neurodydaktyka, praca z uczniem, techniki uważności) oraz studia podyplomowe dla 15 nauczycieli (w zakresie spektrum autyzmu i integracji sensorycznej).
Docelowo ze wsparcia specjalistów oraz z nowoczesnego wyposażenia klas będą mogli korzystać uczniowie ww. szkół podstawowych. Ponadto z projektu skorzystają nauczyciele poprzez podniesie kwalifikacji zawodowych oraz rodzice/opiekunowie prawni dzieci z orzeczeniem, którzy otrzymają pomoc w zakresie kompetencji edukacyjno – wychowawczych.
Efektem projektu będzie wdrożenie modelu edukacji włączającej, stworzenie zaplecza do jej realizacji, podniesienie kompetencji z zakresu edukacji włączającej nauczycieli i dyrektorów szkół, zwiększenie różnorodności zajęć i indywidualnego wsparcia dla uczniów oraz ich rodziców/opiekunów prawnych. Dodatkowo projekt wpłynie na integrację dzieci z otoczeniem, budowanie relacji w grupach rówieśniczych oraz usuwanie wszelkich przeszkód utrudniających wspólne uczenie się wszystkich dzieci.
Wartość projektu: 7 731 658,00 zł
Wysokość wkładu Funduszy Europejskich: 7 345 075,10 zł