30 03 2015 pkp1

W dobrym kierunku zmierzają rozmowy samorządu Kwidzyna z władzami PKP, dotyczące przejęcia części terenów biegnących przy torach, wzdłuż ulic Kościuszki i Kolejowej.
Miasto jest zainteresowane przejęciem terenu pomiędzy wiaduktami. To jeden z elementów budowy tzw. węzła integracyjnego wraz z rewitalizacją zabytkowego dworca. Cały projekt wpisuje się w planowaną modernizację linii kolejowej Malbork-Grudziądz. Na przejętym przez miasto terenie mają powstać między innymi bezpłatne miejsca parkingowe. Planowana jest także przebudowa całego terenu, w tym miejsca, w których znajduje się obecnie postój taksówek.
PKP wstępnie wyraziło zgodę na przekazanie terenu, ale możliwe, że wiązać się to będzie z pewnymi kosztami. Na razie kontynuowane są rozmowy w tej sprawie. PKP musi dokonać podziałów geodezyjnych, aby wyodrębnić tereny o które zabiega miasto, w tym budynek, w którym znajdował się dawniej sklep meblowy oraz rampa.
W dodatku niektóre kolejowe nieruchomości nadal stanowią elementy dawnego systemu obronnego kraju. Przykładem rampa, która wprawdzie jest własnością PKP, ale została dawniej użyczona Ministerstwu Obrony Narodowej. Wiąże się to z mostem wojskowym, który był w Grabówku. Rampa była przystosowana do jego przewozu. Sprawa wymaga więc uregulowania.
Pieniądze unijne, potrzebne do realizacji przedsięwzięcia, mają być dostępne najszybciej w 2016 roku. Nie wiadomo ile pieniędzy samorząd uzyska na budowę samego węzła, czyli zagospodarowanie całego terenu, a ile na samą adaptację budynku dworca, w którym mają zostać umieszczone biblioteka i czytelnia. Budowa węzła integracyjnego ma być realizowana w ramach Zintegrowanego Porozumienia Terytorialnego dla Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego. Szacowany koszt przedsięwzięcia to ok. 19,3 mln zł. Przygotowywana jest obecnie dokumentacja projektowo-kosztorysowa budowy węzła integracyjnego tj. przebudowy i zagospodarowania całego terenu. Projekt modernizacji gmachu dworca jest już gotowy.

30 03 2015 pkp2
30 03 2015 pkp3
30 03 2015 pkp4