dworzec

www.bezpieczny-przejazd.pl

Kampania społeczna Bezpieczny przejazd – „Zatrzymaj się i żyj!” trwa nieprzerwanie od 2005 roku. Średnio w ciągu dwunastu statystycznych miesięcy na polskich przejazdach kolejowo-drogowych dochodzi do 250 wypadków, w których ginie kilkadziesiąt osób. Naszym nadrzędnym celem jest podnoszenie świadomości o zagrożeniach wynikających z niezachowania szczególnej ostrożności na przejazdach, kształtowanie zachowań i utrwalanie postaw społecznie pożądanych.

Bezpieczeństwo na przejazdach na całym świecie jest wspólną sprawą wszystkich, którzy mogą mieć na to wpływ: kolei i policji, administracji i samorządów, zarządców dróg, organizacji społecznych oraz wszystkich ludzi dobrej woli.

Przejazd kolejowo-drogowy to skrzyżowanie linii kolejowej z drogą. Pierwszeństwo ma na nim zawsze pociąg. Z prostego powodu: droga hamowania pociągu jest zawsze dłuższa. To takie samo skrzyżowanie uprzywilejowane jak każde inne. Nikt nie kwestionuje nakazu zatrzymania się przed skrzyżowaniem drogowym, przed znakiem STOP lub zapalonym czerwonym światłem. Dlaczego więc użytkownicy dróg lekceważą znaki przed przejazdami kolejowymi i swoje bezpieczeństwo? Czy musi dochodzić do tragedii?

Kampania Bezpieczny przejazd – „Zatrzymaj się i żyj” ma na celu uświadomienie zagrożenia wynikającego z niezachowania szczególnej ostrożności na przejazdach kolejowo-drogowych, utrwalenie wśród użytkowników dróg nawyku zatrzymywania się przed każdym przejazdem i zwiększenie bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych. Jest skierowana do wszystkich użytkowników dróg również do tych najmłodszych.

Pomysł zorganizowania takiej kampanii pojawił się już w latach sześćdziesiątych ubiegłego stulecia w Japonii. Z czasem kampanią zainteresowały się inne państwa na różnych kontynentach. Wszędzie zwracano uwagę na najczęstszą przyczynę wypadków na przejazdach kolejowych, czyli nieostrożność kierowców (ponad 90%).

W 2005 roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., zarządca polskiej sieci kolejowej, rozpoczęły kampanię na terenie Polski. Kampania z roku na rok przyciąga nowych sympatyków i cieszy się ogromnym zainteresowaniem.

Akcję wspierają organizacje rządowe i pozarządowe, policja, wojsko, straż pożarna, firmy transportowe, media, prasa, a także osobistości ze świata kultury i sztuki. W ramach kampanii prowadzone są edukacyjne spotkania w przedszkolach, szkołach, na kursach nauki jazdy oraz inne działania informacyjno – promocyjne (wręczanie ulotek, konkursy rysunkowe, konferencje prasowe, symulacje wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych).

Bezpieczeństwo na przejazdach kolejowych na całym świecie jest wspólną sprawą wszystkich, którzy mogą mieć na nie wpływ.

Poprzedni artykuł„Z podwórka na stadion o Puchar Tymbarku”
Następny artykułZmiana Zarządcy budynków i lokali komunalnych – informacja dla najemców