Spotkanie z Wiceministrem Infrastruktury

Wczoraj odbyło się spotkanie z udziałem Wiceministra Infrastruktury – Przemysława Koperskiego, poświęcone kluczowym inwestycjom w regionie. W rozmowach uczestniczyli także:

  • Leszek Czarnobaj – Senator RP
  • Anna Olkowska-Jacyno – Wicewojewoda Pomorska
  • Andrzej Ryński – Dyrektor Regionalny Wód Polskich
  • Karol Markowski – Dyrektor Gdańskiego Oddziału GDDKiA
  • Samorządowcy z powiatów: kwidzyńskiego, sztumskiego i malborskiego
  • Przedstawiciele nadleśnictwa, zlewni wód, organizacji i mediów

Podczas dwugodzinnej dyskusji omówiono szereg kluczowych zagadnień związanych z infrastrukturą wodną i drogową.

Sprawy melioracyjne i bezpieczeństwo przeciwpowodziowe

Pierwsza część spotkania koncentrowała się na gospodarce wodnej, w tym na kwestiach melioracyjnych zabezpieczających Nizinę Kwidzyńską przed podtopieniami. Dyskutowano również o regulacji rzeki Liwy i Jazu w Gontach oraz o problemie szkód wyrządzanych przez rosnącą populację bobrów. Minister Koperski zapewnił, że w budżecie państwa przewidziano środki na inwestycje związane z umocnieniem części wałów przeciwpowodziowych na Wiśle oraz utrzymaniem sprzętu wodnego, w tym lodołamaczy.

Budowa obwodnicy Kwidzyna i Nadwiślański Korytarz Transportowy

Drugą część spotkania poświęcono inwestycjom drogowym, ze szczególnym uwzględnieniem budowy obwodnicy Kwidzyna jako kluczowego elementu Nadwiślańskiego Korytarza Transportowego. Senator Leszek Czarnobaj podkreślił, że jest to inicjatywa ponad 20 samorządów, co świadczy o jej znaczeniu dla regionu. Karol Markowski – dyrektor GDDKiA w Gdańsku zauważył, że szersza koncepcja korytarza wpisuje się w strategię postrzegania funkcjonalności drogi DK55 przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.

Burmistrz Nowego Stawu – Jerzy Szałach, stojący na czele Stowarzyszenia Samorządów na Rzecz Nadwiślańskiego Korytarza Transportowego – zaznaczył, że dla lokalnych samorządów droga DK55 jest równie istotna jak tętnica dla organizmu. Dodał, że Politechnika Gdańska rozpoczęła już prace nad szczegółową koncepcją tego projektu.

Burmistrz Kwidzyna – Sebastian Kasztelan, dziękując za organizację spotkania – podkreślił, że regulacja i utrzymanie rzeki Liwy jest kluczowe dla całego powiatu kwidzyńskiego, w tym miasta Kwidzyna. Nawiązał również do znaczenia budowy obwodnicy Kwidzyna, jako nieodłącznego elementu Nadwiślańskiego Korytarza Transportowego. Wskazał, że inwestycja ta jest niezbędna nie tylko dla rozwoju regionu, ale także dla obronności państwa, jako jedyna droga łącząca resztę kraju z Mierzeją Wiślaną, przylegającą do granicy z Federacją Rosyjską. Podkreślił, że czas realizacji tego projektu od samego podjęcia decyzji może zająć co najmniej siedem lat i dlatego konieczne jest wspólne oraz konsekwentne działanie wszystkich zainteresowanych samorządów i parlamentarzystów.

Przyszłość inwestycji

Minister Koperski zapewnił, że budowa obwodnicy Kwidzyna jest pewna – obecnie pozostaje kwestią, kiedy projekt zostanie skierowany do realizacji. Aktualnie inwestycja znajduje się na liście rezerwowej „Programu Budowy 100 Obwodnic na lata 2020-2030”. W najbliższych miesiącach przeprowadzony zostanie pomiar natężenia ruchu, który będzie jednym z kluczowych argumentów przy podejmowaniu decyzji o jej realizacji. Drugim istotnym czynnikiem będzie zabezpieczenie środków finansowych w budżecie państwa.

Dalsze działania w sprawie inwestycji będą monitorowane, a współpraca samorządów i władz centralnych jest kluczowa dla powodzenia projektu.

fot. Norbert Cesarz | UM Kwidzyn

Poprzedni artykułNieruchomości do sprzedaży
Następny artykułNieodpłatna pomoc prawna