V Kwidzyńska Wiosna Muzyczna-czwartek
AḖR+PHŌNḖ
Miejsce: Teatr Miejski
Kiedy: Czwartek 28.04.2022, godz. 19:00
- MATEUSZ DOBOSZ, saksofon
- IWONA GLINKA, flet
- MARIUSZ RUTKOWSKI, fortepian
Program:
- Jan Sebastian Bach – Sonata nr 4 C-dur na saksofon i fortepian
- André Waignein – Rhapsody (cz. I i II.) na saksofon i fortepian
- Eugène Bozza – Aria na saksofon i fortepian
- Paul-Agricole Genin – Carnaval de Venise, Op.14 na flet I fortepian
- François Borne – Fantaisie brillante sur ’Carmen’ na saksofon i fortepian
- Sergei Rachmaninov – Vokalise Op. 34 No. 14 na saksofon i fortepian
- Jules Demersseman – Fantaisie sur un thème original na saksofon i fortepian
- Sylvia E. Hazlerig – Three Jazz Vignettes na flet, saksofon I fortepian
- Pedro Itturalde – Pequena Czarda na saksofon i fortepian
MATEUSZ DOBOSZ urodził się w 1992 roku w Kwidzynie. Swoją przygodę z muzyką rozpoczął w wieku 10 lat w Państwowej Szkole Muzycznej I st. im. Fryderyka Chopina w Kwidzynie pod kierunkiem Pana Dariusza Dobosza, którą ukończył z wyróżnieniem. Jako uczeń wyżej wymienionej szkoły uzyskał następujące nagrody, m.in.: I miejsce z kwartetem saksofonowym w XX Starogardzkich Spotkaniach Kameralnych w Starogardzie Gdańskim (7.IV.2006), I miejsce w Pomorskich Przesłuchaniach Klas Instrumentów Dętych w Lęborku (16.III.2006). Od 2006 roku kontynuował naukę w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st. Im. Stanisława Moniuszki w Grudziądzu w klasie saksofonu Pana Leszka Orłowskiego. Uczestnicząc w konkursach i festiwalach uzyskał następujące miejsca i wyróżnienia: półfinalista I Międzynarodowego Konkursu Saksofonowego w Łodzi (29.IV-3.V.2009), I miejsce w VIII Ogólnopolskim Festiwalu Saksofonowym w Przeworsku (2-5.XII.2008), II miejsce z kwartetem saksofonowym w IV Wiosennych Konfrontacjach Zespołów Kameralnych Szkół Muzycznych w Inowrocławiu (12.IV.2008), III miejsce w Ogólnopolskim Konkursie na Instrumenty Dęte w Bydgoszczy „Miniatura 2007” (3-4.III.2007).
W 2016 r. ukończył Akademie Muzyczną im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi w klasie saksofonu ad. dr. hab. Pawła Gusnara, zdobywając tym samym tytuł zawodowy magistra sztuki. Bierze udział w licznych koncertach, konkursach oraz festiwalach jako solista, kameralista i muzyk orkiestrowy. Współpracował z takimi orkiestrami jak Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina, Klasyczna Orkiestra Dęta Akademii Muzycznej im G. i K. Bacewiczów w Łodzi czy Toruńska Orkiestra Symfoniczna, również w roli solisty. Z wyżej wymienionymi orkiestrami wykonywał solowe partie w m.in. Błękitnej Rapsodii – G. Gershwina, Amerykaninie w Paryżu – G. Gershwina, Romeo i Juli- S.S. Prokofjewa, Bolerze- M. Ravela czy Tańcach Symfonicznych S. Rachmaninowa (2016,2017). Był członkiem Big Bandu Akademii Muzycznej w Łodzi, z którym zdobył m.in.: Grand Prix na 18-stym Big Band Festiwal w Nowym Tomyślu. Regularnie uczestniczył w kursach mistrzowskich pracując pod okiem wybitnych pedagogów i wirtuozów takich jak m.in.: Jean-Marie Londeix, Claude Delangle, Vincent David, Arno Bornkamp, Nobuya Sugawa, Jan Schulte-Bunert, Johannes Enders, Jerome Laran, Matjaz Drevensek, Mieczysław Stachura, Bernard Steue, John Wytko, Andrzej Rzymkowski, Dariusz Samól, Magdalena Jakubska- Szymienc, Radosław Knop czy David Pituch. Od 2016r. Mateusz współtworzy kwartet saksofonowy The Whoop Group, w którego skład wchodzą najwybitniejsi saksofoniści młodego pokolenia w Polsce. Zespół wydał w lipcu 2018 roku swoją debiutancką płytę ,,Crimes”, za którą został nominowany do nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej w kategorii Odkrycie Roku. Zespół może poszczycić się takimi osiągnięciami jak: Tytuł Mistrza na 4. Międzynarodowym Turnieju Kameralnym w Bydgoszczy (2017), Zwycięzcy nagrody FNAPEC podczas 31 konkursu Zespołów Kameralnych FNAPEC w Paryżu (2017) czy zdobyciem I nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Zespołów Kameralnych Instrumentów Dętych w Warszawie (2017). Saksofonista bierze udział w wielu prestiżowych wydarzeniach, takich jak: koncerty w ramach festiwalu filmowego Transatlantyk w Łodzi (2018), audycje radiowe i telewizyjne w TVP Polonia, TVP Kultura, RDC, „Dzień Dobry TVN”, RMF CLASSIC (2018), Koncert podczas Gali ,,MocArty RMF Classic 2017″, audycji programu drugiego Polskiego Radia „Five o’Clock” z Pawłem Gusnarem i Krzysztofem Herdzinem (2016), koncert fundacji Cultura Animi z serii „Mistrz i uczeń” w Pałacu Wilanowskim(2012), koncert Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci na Zamku Królewskim w Warszawie(2011), Koncercie podczas 7.Internationale Meisterklasse fur Klassisches Saxophone w Laubach(2011) i wiele innych. Był stypendystą Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci czy Rektora Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi. Mateusz Dobosz jest również endorserem marek D’Addario Woodwinds oraz BG Frank Bichon France.
IWONA GLINKA, zwyciężczyni Międzynarodowego Konkursu IMKA i Rome Grand Prize Virtuoso International Music Competition (2018), jest solistką i czołową odtwórczynią nowej, eksperymentalnej muzyki. W 2016 roku założyła Phasma-Music Ensemble, gdzie pełni funkcję dyrektora artystycznego, występując również na wielu koncertach jako członek zespołu. Jako solistka, kameralistka (m.in. członkini prestiżowego Hellenic Contemporary Music Ensemble Theodora Antoniou) oraz muzyk orkiestrowy (pierwsza flecistka w Ateńskiej Orkiestrze Symfonicznej) Iwona Glinka występowała w Grecji – gdzie mieszka od roku 1995 – oraz na obu kontynentach amerykańskich, w Europie oraz Azji.
Wzbudziła żywe zainteresowanie współczesną muzyką, co zaowocowało ponad 100 premierami światowymi kompozytorów z Australii, Belgii, Wielkiej Brytanii, Kanady, Grecji, Niemiec, Polski i USA, z czego ponad 100 komponowała dla niej.
Iwona Glinka urodziła się w Kwidzynie. W wieku 18 lat ukończyła z najwyższym wyróżnieniem Państwowe Liceum Muzyczne w Gdańsku w klasie fletu Elżbiety Czapor. W tej samej instytucji uzyskała też dyplom w zakresie pedagogiki. Studia kontynuowała w gdańskiej Akademii Muzycznej w klasie Krzysztofa Langmana. Ukończyła je w roku 1994.
W roku 2009 uzyskała doktorat w zakresie wykonawstwa fletowego, przyznany przez Akademię Muzyczną w Krakowie. Doktoryzowała się tam na podstawie pionierskiej na gruncie polskim rozprawy poświęconej interpretacji dzieł fletowych Briana Ferneyhougha, którą napisała pod kierunkiem prof. Barbary Świątek-Żelazny, oraz recitalu złożonego dzieł tego wybitnego kompozytora. W roku 2012 otrzymała doktorat w zakresie muzykologii, przyznany przez Uniwersytet Ateński, na podstawie dysertacji poświęconej współczesnym greckim na flet solo, napisanej pod kierunkiem prof. Apostolosa Kostiosa.
W latach 1991-1994, dzięki stypendium przyznanemu przez Baloise Holding, była uczestniczką Letnich Kursów Akademii Muzycznej w Lenk (Szwajcaria), gdzie studiowała pod kierunkiem Petera-Lukasa Grafa. W roku 1992, dzięki stypendium przyznanemu przez burmistrza Darmstadtu, uczestniczyła w Wakacyjnych Kursach Nowej Muzyki w tymże mieście, doskonaląc umiejętności interpretacyjne u Pierre’a-Yvesa Artauda. W roku 1996 kontynuowała studia we Włoszech w Międzynarodowej Akademii Muzycznej w Bielli, ponownie pod kierunkiem Petera-Lukasa Grafa, oraz w Paryżu na zaproszenie Pierre’a-Yvesa Artauda.
W roku 2017 Iwona Glinka otrzymała Nagrodę i specjalne wyróżnienie na konkursie Grand Prix IBLA. Obok regularnych występów, Iwona Glinka została wielokrotnie wybrana jako wykonawczyni w charakterze gościa specjalnego na wielu wydarzeniach muzycznych, takich jak: The International Conference “Research Hands on Flute” (2017, Aveiro, Portugalia), National Flute Association Convention (Narodowa Konwencja Stowarzyszeń Flecistów) (2016, San Diego, Stany Zjednoczone), Canadian Flute Association Convention (Kanadyjska Konwencja Stowarzyszeń Flecistów (2015, Toronto, Kanada) V i X Sacred Music of Patmos (2005, 2010, Grecja), Electro Media Works (2008, Ateny, Grecja), International James Galway Flute Festival (2007, występując na specjalne zaproszenie Jamesa Galwaya, Weggis, Szwajcaria), III i IV Mediterranean Contemporary Music Days (2005, 2006, Istanbul, Turcja), 3rd Flute Festival w Madison (2006, Stany Zjednoczone), Archanes Festival (2002, Kreta, Grecja), Days of Contemporary Music (2002, Ateny, Grecja), Schoenberg Festival (2001, Ateny, Grecja), International Flute Festival w Rzymie (1997, Włochy), International Computer Music Conference (1997, Thessaloniki, Grecja).
Iwona Glinka nagrała oraz występowała na kilkudziesięciu albumach Europejskich, Kanadyjskich oraz Amerykańskich wytwórni taki jak: Sarton Records, Universal, BMG, Auris Subtilise, Centaur Records, Irida, Magni, Legend, Phasma Music i innych. W 2017 roku jej album ONE MINUTE zdobył nagrodę Global Music Award -Silver Double Medal – Outstanding Achievement (Contemporary Classical and Album). a jej album PROGRESSIONS zdobył Global Music Award – Gold Triple Medal – Awards of Excellence (Composer, Flautist and Album), a także nominację do najbardziej prestiowej nagrody International Classical Music Awards – ICMA 2018 (Contemporary Music).
MARIUSZ RUTKOWSKI, absolwent Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie w klasie M. Szraiber (fortepian) oraz M. Nosowskiej (kameralistyka). Laureat wielu konkursów z zakresu kameralistyki fortepianowej, m.in. Nagroda Polskiego Radia im. J. Lefelda na Konkursie im. I.J. Paderewskiego (Bydgoszcz 1999, 2006), nagroda dla najlepszego pianisty na Międzynarodowym Konkursie im. St. Moniuszki (Warszawa 2001).
W 2021 r. z rąk Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego artysta otrzymał najwyższe polskie odznaczanie w dziedzinie kultury i sztuki – medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (łac. chwała sztuce), przyznawane za wybitne osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, działalności kulturalnej, ochronie kultury i dziedzictwa narodowego.
W latach 2007-2009 pełnił funkcję kierownika wokalnego Teatru Wielkiego im. S. Moniuszki w Poznaniu. Koncertuje z najwybitniejszymi solistami w kraju i za granicą.
Wiele nagrywa (DUX, Polskie Radio) m.in.: W. Żeleński Pieśni (z J. Rappe) – nagroda Fryderyk 2006; S. Niewiadomski Pieśni, I.J. Paderewski Pieśni (z J.T. Stępień) A. Jastrzębska Chamber music (z J. Kotnowską); A. Kulikowski Utwory kameralne (z Camerata Vistulą) – pierwsze nagranie w historii fonografii; I.J. Paderewski Pieśni (z A. Radziejewską) – pierwsza rejestracja wszystkich pieśni kompozytora w historii światowej fonografii (CD) – nominacja Fryderyk 2007; The power of emotions (z P. Piekutowską); Fantaisie (z A. Igras-Sawicką) – nominacja Fryderyk 2009; K. Szymanowski Pieśni (z A. Radziejewską) – nagroda Prix Speciale Academie De Disque Liryque (Paryż), wyróżniona przez ARTE (Francja), nominacja Fryderyk 2008; B. Martinu Chamber Music (z A. Igras-Sawicką, B. Niziołem i M. Zdunikiem) – nominacja Fryderyk 2010, Lutosławski-Complete Songs (z A.Radziejewską),Duety słowiańskie (z U.Kryger i J.Rappe), O.Kolberg-Piano Works,Songs-2018 -„Złoty Orfeusz”, Paryż.
Pianista nagrał również wiele programów telewizyjnych, w tym 15 odcinków „Wokół wielkiej sceny” TVP1.