25 07 2013---Lotnicze-Most-Kwidzyn

W dniu dzisiejszym odbyło się uroczyste otwarcie mostu przez Wisłę w okolicach Kwidzyn.
W uroczystościach uczestniczył Prezes Rady Ministrów Donald Tusk

 20130726- -Uroczyste-otwarcie-mostu-prze-Wisle-w-Kwidzynie-foto 01

 

20130726- -Uroczyste-otwarcie-mostu-prze-Wisle-w-Kwidzynie-foto 02

 

20130726- -Uroczyste-otwarcie-mostu-prze-Wisle-w-Kwidzynie-foto 03

 

20130726- -Uroczyste-otwarcie-mostu-prze-Wisle-w-Kwidzynie-foto 04

 

20130726- -Uroczyste-otwarcie-mostu-prze-Wisle-w-Kwidzynie-foto 05

 

20130726- -Uroczyste-otwarcie-mostu-prze-Wisle-w-Kwidzynie-foto 06

 

20130726- -Uroczyste-otwarcie-mostu-prze-Wisle-w-Kwidzynie-foto 08

 

20130726- -Uroczyste-otwarcie-mostu-prze-Wisle-w-Kwidzynie-foto 09

20130726- -Uroczyste-otwarcie-mostu-prze-Wisle-w-Kwidzynie-foto 10

 

20130726- -Uroczyste-otwarcie-mostu-prze-Wisle-w-Kwidzynie-foto 033

 

20130726- -Uroczyste-otwarcie-mostu-prze-Wisle-w-Kwidzynie-foto 037

 

20130726- -Uroczyste-otwarcie-mostu-prze-Wisle-w-Kwidzynie-foto 038

 

20130726- -Uroczyste-otwarcie-mostu-prze-Wisle-w-Kwidzynie-foto 039

 

20130726- -Uroczyste-otwarcie-mostu-prze-Wisle-w-Kwidzynie-foto 040

 

20130726- -Uroczyste-otwarcie-mostu-prze-Wisle-w-Kwidzynie-foto 046

 

20130726- -Uroczyste-otwarcie-mostu-prze-Wisle-w-Kwidzynie-foto 045

 

O godzinie 22:19 most oraz drogi dojazdowe zostały udostępnione dla ruchu kołowego

Zapraszamy do Kwidzyna nowym Mostem oraz drogami od autostrady A1

20130726- -Uroczyste-otwarcie-mostu-prze-Wisle-w-Kwidzynie-foto 044

 

Most to największa konstrukcja typu extradosed (z ang. Extradosed prestressed bridge) w Europie oraz jedna z największych na świecie. Most ma ponad 800 m długości. Rozpiętość przęseł wynosi 204 m. Do te pory największy tego typu most powstał w Szwajcarii. Jego długość to 526 m, a rozpiętość przęseł 140 m. Największe na świecie mosty typu extradosed wybudowano w Japonii nad rzekami Ibi i Kiso. Rozpiętość przęseł tych mostów to 271,5 m oraz 275 m. Oprócz mostu przez Wisłę wybudowane zostały trzy estakady o łącznej długości 1028,4 m oraz dwa mosty przez rzeki Młyńska Struga i Liwa, a także przejazd gospodarczy i trzy duże przejścia dla zwierząt. Inwestorem była Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Budową mostu zajęło się polsko-hiszpańskie konsorcjum firm Budimex i Ferrovial. Budowa rozpoczęta została pod koniec 2010 roku.
Władze samorządowe Kwidzyna w 1990, jako jeden z priorytetów swojej działalności uznały budowę mostu przez Wisłę. Przez te wszystkie lata nie ustępowały w staraniach o rozpoczęcie inwestycji. Po wprowadzeniu nowego podziału administracyjnego kraju i utworzeniu województwa pomorskiego władze miasta przystąpiły do uznania mostu jako priorytetowego zadania dla Pomorza. 9 września 1999 roku zarejestrowano Stowarzyszenie „Budowa mostu Gniew – Kwidzyn”, które zrzesza obecnie, jako członków wspierających, gminy Kwidzyn, Sadlinki, Ryjewo, Gardeja, miasto i gminę Prabuty, miasto i gminę Gniew, miasto i gminę Pelplin, miasto Kwidzyn oraz powiaty tczewski, starogardzki i kwidzyński. Przez wiele kolejnych lat trwała batalia o most. Andrzej Krzysztofiak, burmistrz Kwidzyna nie zrezygnował z żadnej możliwości, która miała doprowadzić do budowy mostu. W końcu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozpoczęła przygotowania do inwestycji, a w 2008 r. Cezary Grabarczyk, minister infrastruktury, ogłosił w Kwidzynie, że most powstanie. 8 sierpnia 2008 r. decyzją Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie ustalono parametry projektowe dla drogi oraz wybrano warianty trasy drogowej oraz wariant mostu o konstrukcji ekstradosed. Konstrukcja ta wywołała protesty ekologów, którzy zaczęli udowadniać, że most będzie niebezpieczny dla ptaków. Nie poparli jednak swoich argumentów żadnymi badaniami. 23 września 2009 r. Ewa Nowogrodzka, wójt gminy Kwidzyn, wydała decyzję środowiskową w sprawie budowy mostu. Została ona wprawdzie zaskarżona do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gdańsku przez organizacje ekologiczne, ale SKO nie podzieliło zastrzeżeń ekologów i decyzja wójta została utrzymana w mocy. Gdański oddział GDDKiA zakończył w grudniu 2009 roku etap projektowania budowlanego. W 2010 roku wydane zostało pozwolenie na budowę, a GDDKiA ogłosiła przetarg, który pod koniec sierpnia 2010 r. wyłonił wykonawcę inwestycji. We wrześniu tego samego roku rozpoczęto budowę, która zakończyła się oddaniem mostu do użytku.

 

20130722---Lotnicz-Most

 

fotografie. Aleksander Łubiński

Urząd Miejski Kwidzyn

 

Charakterystyka  mostu:

Ustrój nośny sześcioprzęsłowy, ciągły, jednodźwigarowy skrzynkowy typu extradosed
Parametry techniczne:
Typ konstrukcji: ciągły typu exstradosed
Przekrój poprzeczny: skrzynkowy
Liczba przęseł / rozpiętość: 6 / 69,3 + 130 + 2 x 204 + 130 + 70 m
Klasa obciążenia: klasa A (50 t)
Klasa drogi: GP
Parametry geometryczne:
Długość całkowita: 808,5 m
Szerokość całkowita: 15,90 m
Szerokość jezdni: 9,0 m
Szerokość poboczy / chodników: 0,9 + 3,0 m
Rozpiętość dwóch głównych przęseł wynosi 204 m.

Światło pionowe pod obiektem:

• najwyższy stan wieloletni: 9,60 m
• wysoka woda żeglowna: 13,00 m
• średnia woda żeglowna: 17,00 m
• nad terenem: minimum 3,6 m (wał przeciwpowodziowy).

 

Całą historię z budowy mostu można prześledzić  w galerii zdjęć ( wystarczy kliknąć pierwsze zdjęcie następne wyświetlą się automatycznie).

 

 

 

Poprzedni artykułGra Miast
Następny artykułMOST – rzecz o budowie