Oficjalny Portal Miasta Kwidzyna

V KWIDZYŃSKA WIOSNA MUZYCZNA – niedziela

NAJPIĘKNIEJSZA JEST MUZYKA POLSKA

Niedziela 1.05.2022 godz. 19:00

  • MONIKA LITWIN – DYNGOSZ, mezzosopran
  • WOJCIECH DYNGOSZ, baryton
  • JUSTYNA JAKUBOWSKA, fortepian
  1. Fryderyk Chopin –  Mazurek d- moll op. 67 nr 2, Mazurek a-moll op. 67 nr 4, Życzenie, Hulanka, Lecą liście z drzewa
  2. Stanisław Moniuszko  –  Piosnka żołnierza, Czy powróci ? Dziad i Baba, Złota rybka, Matysek, Prząsniczka, Święty Piotr
  3. Zygmunt Noskowski – Smutno, Stach
  4. Ignacy Jan Paderewski – Chłopca mego mi zabrali

WOJCIECH DYNGOSZ jest absolwentem Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie prof. Macieja Witkiewicza (dyplom z wyróżnieniem). Debiutował, będąc jeszcze studentem, partią Pinga w operze Turandot G. Pucciniego podczas inauguracyjnego spektaklu III Bydgoskiego Festiwalu Operowego.

W 1996 r. rozpoczął współpracę z Operą Dolnośląską we Wrocławiu oraz Operą Śląską w Bytomiu . W latach 1996-2017 ( 1997-2002 jako pracownik etatowy ) związany był z Operą Nova w Bydgoszczy. Swoje umiejętności wokalne doskonalił na kursach mistrzowskich pod opieką takich mistrzów jak Janusz Monarcha, Jadwiga Gadulanka, Maria Fołtyn i Włodzimierz Zalewski.

W 1994 r. na konkursie wokalnym w Dusznikach – Zdroju otrzymał wyróżnienie w kategorii operowej, w 1995 r. na konkursie im. Ady Sari w Nowym Sączu otrzymał również wyróżnienie.

Na scenach operowych kreował min. następujące partie : Falstaff w Falstaffie G. Verdiego, Urok w Manru I. J. Paderewskiego, Macieja w Strasznym dworze St. Moniuszki, Figara w Cyruliku sewilskim G. Rossiniego, Pinga w Turandot G. Pucciniego, Schaunarda w Cyganerii G. Pucciniego, Dancaira w Carmen G. Bizeta, Jakuba we Flisie St. Moniuszki, Papagena oraz Monostatosa w Czarodziejskim flecie W. A. Mozarta, Fryderyka w Lacme L. Delibesa, Zakrystianina w Tosce G. Pucciniego, Barona w Traviacie G. Verdiego, Kharpathyego, Harego oraz Doolitla w My Fair Lady C. Loewego, Carnera, Żupana w Baronie Cygańskim J. Straussa, oraz Mendla i Tewiego w Skrzypku na dachu J. Boocka.

Współpracował z wieloma wybitnymi reżyserami oraz choreografami wśród których warto wymienić : Igora Przygrodzkiego, Laco Adamika, Marka Weiss-Grzesińskiego, Waldemara Zawodzińskiego, Jacka Chmielnika, Janinę Niesobską, Tadeusza Konwińskiego, Macieja Prusa, Michała Znanieckiego. Współpracował z wieloma dyrygentami : Mieczysławem Nowakowskim., Szymonem Kawallą, Ewą Michnik, Andrzejem Straszyńskim, Antonim Wicherkiem, Tadeuszem Zatheyem, Zygmuntem Rychertem, Taduszem Serafinem, Piotrem Wajrakiem, Agnieszką Kreiner, Maciejem Figasem, Tomaszem Szrederem, Andrzejem Knapem, Łukaszem Wódeckim, Bassem Akiki oraz Radosławem Wilkiewiczem.

Wśród swojego bogatego dorobku artystycznego posiada liczne partie basowe I barytonowe w dziełach oratoryjno – kantatowych, które miał okazję prezentować na estradach Filharmonii w Bydgoszczy, Toruniu, Płocku, Koszalinie, Opolu, Jeleniej – Górze, Olsztynie oraz Słupsku oraz podczas tournee na terenie Niemiec, Francji i Holandii.

W repertuarze posiada również liczne dzieła liryki wokalnej ( ok. 250 pieśni ) szczególną estymą darząc twórczośc kompozytorów polskiej pieśni artystycznej.

Brał udział w wielu festiwalach wśród których na szczególna uwagę zasługują: Festiwal im. Stanisława Moniuszki w Kudowie – Zdroju , Festiwal Muzyki Współczesnej im. Grażyny Bacewicz w Koszalinie, Festiwal Młodych Organistów i Wokalistów w Bydgoszczy, Festiwal Probaltica w Toruniu i Warszawie, Międzynarodowy Festiwal Muzyczne Dni Drozdowo – Łomża oraz Międzynarodowy Festiwal Kalejdoskop Form Muzycznych im. Marii Fołtyn.

W swoim dorobku posiada kilka płyt wśród których na szczególna uwagę zasługują :

– Płyta dokumentująca XV Festiwal Probaltica w Toruniu ( 2008 r.) , gdzie wraz z pianistą Arturem Pilchem dokonał prawykonania utworu Przesłuchanie Anioła – Pawła Strzeleckiego. Płyta została zarejestrowana w Polskim Radio w Warszawie w sali koncertowej im. Agnieszki Osieckiej.

– Płyta Od brzuszka do uszka maluszka ( 2011r.) wydana przez Filharmonie Pomorską w Bydgoszczy

– Płyta Przymykam oczy ( 2017 ) w twórczością Marcina Kopczyńskiego wydana przez Acte Prealable

– Płyta Fortepian Noskowskiego ( 2018 r.) z pieśniami Zygmunta Noskowskiego wydana przez MCK w Bydgoszczy

– Płyta Requiem dla chwil minionych Jarosław Pijarowski & Józef Skrzek – Teatr Tworzenia

– Płyta Living After Life – Teatr Tworzenia ( 2020 r. ) Jarosław Pijarowski & Brain Active Records

W 2014 r. uzyskał stopień doktora sztuki w dziedzinie sztuki muzyczne, dyscyplinie artystycznej wokalistyka. W 2018 r. Rada Wydziału Wokalno- Instrumentalnego Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach nadała dr Wojciechowi Dyngoszowi stopień doktora habilitowanego sztuki w dziedzinie sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej wokalistyka. Od 2015 r pracuje na Wydziale Wokalno- Aktorskim Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy prowadząc klasę śpiewu solowego.

Jego studenci odnoszą sukcesy w konkursach wokalnych. Dwukrotnie otrzymał stypendium miasta Bydgoszcz w latach 2018 ( nagranie pieśni Zygmunta Noskowskiego ) oraz 2021 ( nagranie pieśni wybranych – polska liryka wokalna ).

MONIKA LITWIN-DYNGOSZ, urodzona w Koszalinie, gdzie w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. G. Bacewicz rozpoczęła swą edukację artystyczną. Absolwentka Wydziału Wychowania Muzycznego Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Wydziału Wokalno-Aktorskiego tejże uczelni w klasie prof. Alicji Marczak Faberowej oraz Podyplomowych Studiów na kierunku Menager Kultury.

Swoje umiejętności wokalne doskonaliła na kursach mistrzowskich prowadzonych przez: Kahrego, F. Barbieri, H. Łazarską, J. Gadulankę, J. Monarchę oraz M. Fołtyn.

Tuż po studiach rozpoczęła stałą współpracę z Operą Nova w Bydgoszczy, gdzie debiutowała z partii Niclaussa w operze „Opowieści Hoffmanna” G. Offenbacha. Na scenie Opery Nova wystąpiła również w Mefistofelesie -A. Boito, Czarodziejskim Flecie – W. A. Mozarta, Lakme – L. Delibe, Manru – I.J. Paderewskiego, Carmen – G. Bizeta W 1999 r. założyła Agencję Artystyczną Otello, specjalizującą się w organizacji koncertów muzyki wokalnej i instrumentalnej. Czynnie uczestniczy w wielu przedsięwzięciach agencyjnych.

Prowadzi ożywioną działalność koncertową. Bierze udział w Międzynarodowych Festiwalach Operowych zarówno w kraju jak i za granicą. Współpracuje z Filharmoniami, występuje z recitalami wokalnymi w licznych salach koncertowych, ośrodkach kultury oraz Pałacach. W roku 2011 występowała we Włoszech dając koncerty w Rzymie, Paliano oraz Serrone. Posiada szeroki repertuar oratoryjno-kantatowy. Bierze udział w koncertach arii oraz duetów operowych i operetkowych. Często występuje z recitalami kameralnymi. W 2015 r. brała udział w nagraniu płyty „Requiem dla chwil minionych” z muzyką Józefa Skrzeka. W 2018 r. dzięki Stypendium Artystycznym Miasta Bydgoszczy nagrała z Wojciechem Dyngoszem oraz Justyną Jakubowską płytę z pieśniami Zygmunta Noskowskiego. W 2019 r nagrała płytę Living after live – Pjaroski&Skrzek. W 2020 r nagrała płytę z Filharmonią Koszalińską – Ostatnia droga . W 2021 r również otrzymała stypendium Miasta Bydgoszczy na nagranie pieśni – Polska liryka wokalna – pieśni wybrane.

JUSTYNA JAKUBOWSKA  jest absolwentką Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie prof. Jerzego Godziszewskiego i prof. Marii Murawskiej. Swoje umiejętności pianistyczne doskonaliła na licznych kursach i warsztatach pianistycznych pod okiem znanych i cenionych profesorów z Polski i Europy. Miała okazję brać udział w lekcjach tak wybitnych pianistów jak: Eteri Andjaparidze, Barbara Halska, Krzysztof Jabłoński, Joanna Brzezińska-Maurer, Pietro De Maria, Robert McDonald, Ilja Scheps, Dang Thai Son, Marek Toporowski, Maria Claude-Werchowska, Mikhail Voskresensky.

Koncertowała jako solistka i kameralistka w kraju i za granicą m. in. w USA, Włoszech, Szwajcarii. Jest laureatką konkursów, m. in.: Międzynarodowego Pianistycznego Konkursu „Anemos” w Rzymie, V Ogólnopolskiego Konkursu Muzycznego im. J. Zarębskiego w Łomiankach i Międzynarodowego Internetowego Konkursu Muzycznego w Belgradzie (Serbia).

Od marca do czerwca 2011 r. brała udział w wymianie studenckiej w ramach programu Erasmus w uczelni partnerskiej Conservatorio di Musica „Francesco Venezze” w Rovigo.

W sierpniu 2011 r. uczestniczyła w kursach „Paderewski Piano Academy”, na których zagrała koncert z Toruńską Orkiestrą Symfoniczną pod batutą Anny Mróz.

Od 2012 r. prowadzi ożywioną działalność pedagogiczną. Akompaniowała m.in. w klasie talentów w Państwowym Zespole Szkół Muzycznych im. A. Rubinsteina w Bydgoszczy. Przy jej akompaniamencie uczniowie zdobywali liczne nagrody i wyróżnienia na ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach. Jej wyróżniający się akompaniament został doceniony m.in. na: Włocławskich Spotkaniach Skrzypcowych (w dwóch kolejnych edycjach), na Ogólnopolskim Konkursie Bachowskim im. Stanisława Hajzera w Zielonej Górze, w IV Międzynarodowym Festiwalu “Integracje Muzyczne 2017” w Chełmży oraz V Międzyszkolnym Konkursie miniatur Szkół Muzycznych I stopnia w Czernikowie.

W sierpniu 2018 r. wraz z Wojciechem Dyngoszem i Moniką Litwin-Dyngosz nagrała płytę z pieśniami Zygmunta Noskowskiego.

W marcu Uczelniana Rada Doskonałości Naukowej Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy uchwałą nr 10/2020 z dnia 3 marca 2020 r. nadała mgr Justynie Jakubowskiej stopień doktora w dziedzinie sztuki, dyscyplinie sztuk muzycznych.

Przez 6 lat zawodowo związana była z Akademią Muzyczną im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, w której współpracowała m.in. z: prof. Vadimem Brodskim, prof. Maciejem Witkiewiczem i prof. Urszulą Jankowiak. Obecnie pracuje jako adiunkt na wydziale instrumentalnym w Akademii Sztuki w Szczecinie oraz jako nauczyciel gry na fortepianie w Szkole Muzycznej I stopnia w Chełmży.

Wydarzenie zostało zakończone.

Data

maj 01 2022
Zakończone!

Czas

19:00 - 21:00
Kinoteatr Kwidzyn

Lokalizacja

Kinoteatr Kwidzyn
Katedralna 18, Kwidzyn

Organizator

Phasma Music
Email
info@phasma-music.com
Strona WWW
http://www.phasma-music.com